I*EARN w
pigułce
Międzynarodowa Sieć Pomysłów Edukacyjnych
International Education and Resource Network (I*EARN)
Co to jest I*EARN ?
Międzynarodowa sieć telekomunikacyjna
Organizacja o światowym zasięgu powołana w celu wspierania i realizacji
projektów edukacyjnych
Pionierski model edukacji na XXI wiek
Programy służące uczniom i nauczycielom
Społeczność ludzi pomocnych i odpowiedzialnych
Rozpoczął działalność w 1988 roku wspólnym udziałem szkół z ZSRR
i USA
Dziś uczestniczą w I*EARN uczniowie i nauczyciele z ponad 1500 szkół z
prawie 50 krajów całego świata
Jakie są podstawowe cele I*EARN ?
Odkrycie, że i Ty możesz dokonać istotnych zmian w świecie i przyczynić
się do wzrostu dobrobytu ludzi i całej planety
Uczenie się podejmowania znaczących działań dla świata
Wspólna praca nad wspólnymi projektami
Zdobywanie wiedzy, umiejętności i postaw potrzebnych dla Twojej przyszłości
(jako część procesu kształcenia)
Jak to wszystko działa ?
Łączy innych uczniów i nauczycieli na skalę międzynarodową dzięki
telekomunikacji: poczta elektroniczna, wideo- i telekonferencje
Po uzyskaniu połączenia masz możność wspólnej pracy w ramach
rozmaitych struktur i projektów
Możesz także zaangażować się w wymianę międzynarodową i podróże
Jakie wyposażenie jest niezbędne ?
Dowolny komputer osobisty i modem
Dostęp do linii telefonicznej
Dodatkowo można mieć telefon z głośnikiem lub wideofon
Dla kogo przeznaczony jest I*EARN ?
Dla młodzieży i nauczycieli
Dla szkół średnich i podstawowych
Dla każdej organizacji lub zorganizowanej grupy młodzieżowej (np.
harcerzy, klubów ekologicznych, PCK, itp.)
Unikatowe walory I*EARN
Przeznaczony jest dla twórczej młodzieży pragnącej dokonywać zmian w
otaczającym świecie
Jest strukturą umożliwiającą ustalanie projektów partnerskich o
zakresie globalnym
Międzynarodowe członkostwo: ponad 1500 szkół w prawie 50 krajach z całego
świata
Możliwość pracy w grupach GIT (Generowanie Idei Twórczych) w celu
opracowania nowych projektów
Lokalne połączenia telefoniczne
Możliwość korzystania z połączenia zwrotnego "callback"
Sieciowe węzły lokalne w 96 krajach
Bycie pionierem XXI wieku
Ukierunkowanie na projekty i produkty
Interdyscyplinarność (możliwość połączenia i zastosowania w naukach
społecznych, lingwistyce, sztukach pięknych, szeroko pojętej humanistyce,
naukach przyrodniczych, ekologii, matematyce itp.)
Dostęp do Internetowej "superautostrady" (poczta elektroniczna,
WWW, i inne usługi Internetu)
Wielorakie sposoby łączności między ludźmi:
" telekomunikacja (poczta elektroniczna)
" telekonferencja i/lub wideo konferencja
" podróże i wymiany międzynarodowe
Doroczne międzynarodowe spotkania nauczycieli i młodzieży
Gotowe formaty projektów
Możliwości korespondencyjnych przyjaźni
Pokrycie kosztów szkolenia przez Fundację Stefana Batorego
Materiały dydaktyczne dla nauczycieli
Darmowe czasopisma
Oraz wiele, wiele więcej...
Parę słów wyjaśnienia
I*EARN jest programem edukacyjnym przeznaczonym dla młodzieży
całego świata. W swobodnym przekładzie na język polski I*EARN oznacza
"Międzynarodowa Sieć Pomysłów Edukacyjnych". Trudno jest streścić
jednym zdaniem idee edukacyjne I*EARN, choć istnieje takie hasło: Młodzież
może zmienić świat wykorzystując globalną telekomunikację. Hasło
brzmi wzniośle, lecz jest w pełni uzasadnione.
Program I*EARN rozpoczął swą działalność w 1988 roku.
Pomysłodawcą i pierwszym sponsorem tego przedsięwzięcia jest Amerykanin
Peter Copen i fundacja jego imienia. Peter Copen postanowił zrealizować ideę
swobodnej wymiany myśli między młodzieżą z ZSRR i USA. Po pokonaniu wielu
trudności powiodło mu się i młodzież rosyjska z amerykańską mogła połączyć
się za pomocą poczty elektronicznej (e-mail) ze sobą. Początkowo połączono
kilka szkół amerykańskich z kilkoma rosyjskimi. Pod koniec 1996 roku
uczestniczyło w programie młodzież z ponad 1500 szkół z 47 krajów z całego
świata. Liczba krajów, szkół oraz organizacji młodzieżowych stale rośnie.
Polska faktycznie przyłączyła się we wrześniu 1996 r.
Jak funkcjonuje I*EARN ?
W ramach I*EARN istnieją tak zwane konferencje czyli zbiory
list dyskusyjnych o określonej tematyce. Językami oficjalnymi są angielski i
hiszpański (dotyczy to głównie krajów Ameryki Łacińskiej, Hiszpanii i południowych
stanów USA). Obecnie stopniowo wprowadzane są języki narodowe w ramach tzw.
"okien regionalnych".
Uczniowie i nauczyciele uczestniczą w konferencjach
na kilka sposobów:
- Wymiana korespondencji drogą poczty elektronicznej (e-mail) w ramach
poszczególnych tematów. Można dokonać tego bezpośrednio odpowiadając
na otrzymywane listy, bądź przez dostęp do konferencji na stronach WWW w
Internecie. Popularną formą dostępu jest też
Telnet.
- "On-line", czyli konferencja na żywo, w czasie rzeczywistym, po
wzajemnym uprzedzeniu się i ustaleniu terminu. Jest to szczególnie ważne
w przypadku dużej różnicy stref czasowych.
- Uczestniczenie w zajęciach warsztatowych organizowanych w kraju lub
zagranicą
- Uczestniczenie w dorocznym ogólnoświatowym zjeździe I*EARN osobiście,
lub też za pomocą internetu (wideokonferencja)
- Młodzież współredaguje bardzo ciekawe pisma, roczniki i półroczniki,
oto kilka przykładów:
- "The Contemporary" to półrocznik. Zawiera artykuły
podsumowujące toczące się aktualnie dyskusje, publicystykę, utwory
literackie na palące i bieżące tematy interesujące współczesną młodzież.
- "An End to Intolerance" rocznik podsumowujący prace
uczniowskie, dyskusje i wypowiedzi z konferencji "Holokaust i ludobójstwo".
- "Planetary Notions" pismo o tematyce szeroko pojętej ekologii
i ochrony środowiska naturalnego. Część artykułów stanowi
posumowanie odpowiednich konferencji I*EARN. Można znaleźć tam także
utwory poetyckie i ciekawą grafikę.
- "A Vision" pismo typowo literackie i artystyczne. Zawiera prozę,
poezję i fotografie artystyczne
|