POMYSŁY NA EDUKACJĘ
EKOLOGICZNĄ
Konkurs międzyprzedmiotowy
realizowany METODĄ PROJEKTÓW
Rok szkolny 2000/2001r.
·
Projekt jako metoda nauczania
Metoda
projektów, rozwinięta przez G. Deweya i W.H. Klipatricka, polega na realizacji
przez uczniów pewnego zadania (projektu), w oparciu o przyjęte wcześniej
założenia. Realizacja projektu pozwala uczniom na uczenie się poprzez
integrację wiedzy z różnych dziedzin. Metoda
polega na planowaniu, monitorowaniu i ocenianiu zadania wykonywanego przez
uczniów, przy położeniu nacisku na kształceniu umiejętności w toku nauczania.
Celem prezentowanego pakietu projektów jest
określenie przyczyn i skutków degradacji środowiska lokalnego.
Zakres wiadomości wykracza poza program
gimnazjum z przedmiotów:
chemia, geografia, informatyka. Praca uczniów przebiega według
instrukcji, która zawiera:
-
temat projektu
i jego cele
-
zadania,
prowadzące do jego realizacji
-
źródła, w
których należy szukać potrzebnych informacji
-
terminy
konsultacji z nauczycielem
-
sposób i czas
prezentacji projektów
- kryteria oceny projektów.
Cele ogólne
Cele operacyjne
Uczeń...
- dostrzega i rozumie związki i współzależności między naturalnymi składnikami środowiska, człowiekiem i jego działalnością,
- poznaje środowisko regionu: jego położenie i przestrzenne zróżnicowanie
- bada przyczyny i skutki zmian zachodzących pod wpływem antropopresji w atmosferze, hydrosferze i litosferze, biosferze.
- rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,
- zbiera i opracowuje zdobyte informacje, dokonuje ich selekcji, porządkuje i przedstawia w postaci graficznej,
- przeprowadza eksperymenty i dokonuje analizy wyników swoich badań,
- opracowuje ankiety, analizuje wyniki, formułuje wnioski,
- ocenia stan środowiska lokalnego, konkretyzuje problemy i proponuje sposoby ich rozwiązania,
- prezentuje wyniki swojej pracy.
Cele wychowawcze
Uczeń...
- rozwija swoją samodzielność,
- jest odpowiedzialny za podjętą i wykonaną pracę,
- poznaje siebie i kieruje rozwojem własnej osobowości,
- potrafi
podejmować decyzje w grupie, rozwiązywać konflikty, wyrażać własne opinie
i słuchać opinii innych.
-
fotografie lub rysunki,
-
artykuły z prasy
lokalnej,
-
mapa (plan osiedla,
miasta lub województwa),
-
wywiad z pracownikiem
urzędu gminy, działaczem organizacji społecznej itp.
-
schematyczne rysunki,
wykresy,
-
informatory lub
biuletyny wydawane przez instytucje,
-
diagramy, tabele,
zestawienia.
-
w ustalonym terminie
odbyła się publiczna obrona projektów, przed komisją konkursową złożoną z
promotorów, recenzentów, dyrekcji szkoły i przedstawicieli grup uczniowskich
pracujących nad projektami,
-
każda grupa dokona
prezentacji swojej pracy w ciągu 20 minut,
-
w prezentacji wezmą
udział rodzice, goście z urzędu gminy, a także innych instytucji i organizacji
działających w naszym środowisku oraz dyrekcja, nauczyciele i uczniowie naszej
szkoły.
-
ocena merytoryczna projektu,
-
ocena obrony projektu.
a) Ocena merytoryczna obejmuje wartość projektu. Ocenia
się:
-
stronę tytułową (do 3
punktów),
-
innowacyjność
konstrukcji: tytuły rozdziałów, bibliografia, kompozycja, estetyka,
pomysłowość, zwięzłość (do 7 punktów),
-
stronę graficzną
rozdziałów: fotografie, rysunki, mapy, diagramy (do 7 punktów),
-
streszczenie pracy w
języku angielskim (do 3 punktów),
-
integrację różnych
dziedzin wiedzy (do 10 punktów),
-
selekcję informacji i
ich prawidłowe wykorzystanie w pracy (do 15 punktów),
-
pomysł rozwiązania
problemu określonego w temacie (do 15 punktów),
-
opracowanie wyników
przeprowadzonych przez uczniów badań (do 20 punktów).
b) Obrona projektu obejmuje:
-
wizualizację (wsparcie
graficzne) i atrakcyjność wystąpienia (do 15 punktów),
-
merytoryczną stronę
prezentacji (do 15 punktów),
-
kulturę wypowiedzi (do 7
punktów),
-
zaangażowanie zespołu w
prezentację (do 3 punktów).
12. Najlepsze projekty są nagradzane.
Proponowane formy to: ocena celująca ze ścieżki ekologicznej, podniesienie o jeden stopień w górę oceny z
geografii i chemii na koniec roku szkolnego, nagrody książkowe i rzeczowe,
zamieszczenie projektów na stronach internetowych, ewentualne wydanie w formie
broszury.
I. Faza organizacyjna
1. Zespołowe opracowanie celów projektu pod kierunkiem promotora.
2. Zaplanowanie harmonogramu prac i czasu ich wykonania.
3. Zgromadzenie materiałów i literatury przydatnej do realizacji tematu.
4. Zaplanowanie
wycieczek, badań terenowych i zajęć laboratoryjnych.
1. Gromadzenie materiałów: wywiady, obserwacje, wykonywanie zdjęć, nagrań, zbieranie okazów.
2. Gromadzenie literatury.
3. Zbieranie informacji podczas badań terenowych.
- literatury,
-
badań terenowych,
-
zajęć laboratoryjnych.
- Zapoznanie się z oceną recenzenta.
- Promocja projektów w środowisku szkolnym (plakat, reklama).
- Zapoznanie się z kryteriami oceny obrony projektów.
- Zespołowe przygotowanie prezentacji.
- Obrona publiczna projektów i ogłoszenie wyników.
- Nagrodzenie najlepszych prac.
- Publikacja prac w Internecie na stronach gimnazjum.
-
Powietrze
w naszym mieście.
-
Woda
w naszym mieście.
-
Jak
radzimy sobie z odpadami w naszej miejscowości?
-
Procesy
kształtujące litosferę naszego regionu.
-
Wody
mineralne w naszym regionie.
mgr Elżbieta Dobrowolska - nauczycielka
chemii
przy współudziale mgr Marii Blitek i mgr
Antoniego Habera - nauczycieli
informatyki
oraz mgr Barbary Nalewczyńskiej -
nauczycielki chemii