Wstęp
EU07 jest najbardziej rozpowszechnioną lokomotywą w Polsce. Można ją spotkać praktycznie wszędzie, gdzie dociera trakcja elektryczna. Równocześnie jest to jedyna obecnie lokomotywa PKP, która projektowana była do prowadzenia pociągów osobowych i pośpiesznych.
Historia i krótki opis EU07
Historia EU07 wiąże się
ścile z EU06. Pod względem konstrukcyjnym są to praktycznie
te same lokomotywy. W 1959 roku została podpisana umowa z Metropolitan Vickers i English Electric Co.
- producentem EU06, na mocy której
polska miała zakupić licencję i rozpocząć produkcję takich
samych lokomotyw eletrycznych jak EU06 we wrocławskim Pafawagu.
W 1965 roku zmontowano pierwszy egzemplarz EU07. Do 1974 roku
zbudowano ich w sumie 240 sztuk. Pierwsze "Angliki"
rodem z Polski trafiły do lokomotywowni Kraków Prokocim.
Kolejne egzemplarze były przydzielane różnym lokomotywowniom.
Na przykład EU07 - 001 i 002 pracowały w Małopolsce, a EU07 -
003 i 004 pracują dalej na Śląsku.
W późniejszym okresie na podstawie EU07 zbudowano nową serię
EP08, której prędkość konstrukcyjną określono na 160 km/h,
lecz z powodu wadliwej konstrukcji ( już w EU06 ) zmniejszono
ich prędkość do 140 km/h, a cztery z nich: 002, 003, 004, 005
przebudowano na EU07 nadając im numery od 241 do 244.
W latach osiemdziesiątych kontynuowano produkcję tych dosyć
udanych pojazdów. Jednakże ze względu na dosyć duża liczbę
zmian w konstrukcji postanowiono numerować je od 301 a nie 245.
Nowe EU07 produkowane były w Poznaniu w Zakładach Cegielskiego.
Wśród kilkunastu zmian jakie wprowadzono warto wymienić między
innymi przystosowanie pojazdów do zabudowy sprzęgu samoczynnego
( co zwiększyło masę pojazdu o 3 tony ), a także ryflowane
blachy boczne.
W sumie wyprodukowano około 500 lokomotyw tego typu. Kilka
lokomotyw EU07 powstało także z pojedynczych członów ET41 (
dwuczłonowa odmiana EU07 ), w których jedną część pojazdu
została zniszczona, a druga przebudowana.
Kolejną dosyć dużą innowacją jest przebudowywanie EU07 na EP07.
Lokomotywy przerabiane sš podczas napraw i po zmianie oznaczenia
przydziela się im ten sam numer, co poprzednia ( nie ma więc
szans na zobaczenie EP07 - 001 ). Od zewnštrz nowe pojazdy
praktycznie niczym się nie wyróżniają. Duże zmiany zaszły
jednak wewnątrz lokomotywy. Przede wszystkim zmieniono przełożenie
przekładni głównej z 79:18 do 76:21. Zmiana ta spowodowało wyłącznie
obniżenie prędkości obrotowej silnika. Prędkość
konstrukcyjna lokomotywy pozostała bez zmian, gdyż ze względu
na budowę podwyższenie prędkości maksymalnej ponad 125 km/h
jest niemożliwe. Drugą poważną zmianą w EP07 jest wymiana
starszych silników na nowsze serii LK535.
Gdzie ją można spotkać?
EU07 można spotkać w całej Polsce, gdzie tylko dochodzi trakcja elektryczna. Lokomotywa EU07 - 001 stoi w Chabówce jako nieczynny eksponat, EU07 - 002 została skasowana, EU07 - 003 i 004 pracują dalej na Śląsku. EU07 - 004 widziałem kiedyś nawet w Czeskim Cieszynie.
Dane techniczne:
EU07 do 240 | EU07 od 301 | EP07 | |
Producent | Pafawag we Wrocławiu | Zakłady Cegielskiego w Poznaniu | Zakłady naprawcze |
Układ osi | Bo'Bo' | Bo'Bo' | Bo'Bo' |
Długość całkowita | 15915 mm | 15915 mm | 15915 mm |
Największa szerokość | 3038 mm | 3038 mm | 3038 mm |
Największa wysokość | 4343 mm | 4343 mm | 4343 mm |
Rozstaw czopów skrętu | 8550 mm | 8550 mm | 8550 mm |
Rozstaw osi wózka | 3050 mm | 3050 mm | 3050 mm |
Rozstaw osi skrajnych lokomotywy | 11600 mm | 11600 mm | 11600 mm |
Masa służbowa lokomotywy | 80000 kg | 80000 kg | 83400 kg |
Nacisk zestawu kołowego na tor | 20000 kG | 20000 kG | 20850 kG |
Średnica kół | 1250 mm | 1250 mm | 1250 mm |
Typ silników trakcyjnych | EE541B | EE541B | LK535 |
Moc godzinna | 2080 kW | 2080 kW | 2080 kW |
Moc ciągła | 2000 kW | 2000 kW | 2000 kW |
Przełożenie przekładni głównej | 79:18 | 79:18 | 79:18 |
Prędkość konstrukcyjna | 125 km/h | 125 km/h | 125 km/h |