EU07, EP07


Wstęp

EU07 jest najbardziej rozpowszechnioną lokomotywą w Polsce. Można ją spotkać praktycznie wszędzie, gdzie dociera trakcja elektryczna. Równocześnie jest to jedyna obecnie lokomotywa PKP, która projektowana była do prowadzenia pociągów osobowych i pośpiesznych.


Historia i krótki opis EU07

Historia EU07 wiąże się ściœle z EU06. Pod względem konstrukcyjnym są to praktycznie te same lokomotywy. W 1959 roku została podpisana umowa z Metropolitan Vickers i English Electric Co. - producentem EU06, na mocy której polska miała zakupić licencję i rozpocząć produkcję takich samych lokomotyw eletrycznych jak EU06 we wrocławskim Pafawagu.
W 1965 roku zmontowano pierwszy egzemplarz EU07. Do 1974 roku zbudowano ich w sumie 240 sztuk. Pierwsze "Angliki" rodem z Polski trafiły do lokomotywowni Kraków Prokocim. Kolejne egzemplarze były przydzielane różnym lokomotywowniom. Na przykład EU07 - 001 i 002 pracowały w Małopolsce, a EU07 - 003 i 004 pracują dalej na Śląsku.
W późniejszym okresie na podstawie EU07 zbudowano nową serię EP08, której prędkość konstrukcyjną określono na 160 km/h, lecz z powodu wadliwej konstrukcji ( już w EU06 ) zmniejszono ich prędkość do 140 km/h, a cztery z nich: 002, 003, 004, 005 przebudowano na EU07 nadając im numery od 241 do 244.
W latach osiemdziesiątych kontynuowano produkcję tych dosyć udanych pojazdów. Jednakże ze względu na dosyć duża liczbę zmian w konstrukcji postanowiono numerować je od 301 a nie 245.
Nowe EU07 produkowane były w Poznaniu w Zakładach Cegielskiego. Wśród kilkunastu zmian jakie wprowadzono warto wymienić między innymi przystosowanie pojazdów do zabudowy sprzęgu samoczynnego ( co zwiększyło masę pojazdu o 3 tony ), a także ryflowane blachy boczne.

W sumie wyprodukowano około 500 lokomotyw tego typu. Kilka lokomotyw EU07 powstało także z pojedynczych członów ET41 ( dwuczłonowa odmiana EU07 ), w których jedną część pojazdu została zniszczona, a druga przebudowana.
Kolejną dosyć dużą innowacją jest przebudowywanie EU07 na EP07. Lokomotywy przerabiane sš podczas napraw i po zmianie oznaczenia przydziela się im ten sam numer, co poprzednia ( nie ma więc szans na zobaczenie EP07 - 001 ). Od zewnštrz nowe pojazdy praktycznie niczym się nie wyróżniają. Duże zmiany zaszły jednak wewnątrz lokomotywy. Przede wszystkim zmieniono przełożenie przekładni głównej z 79:18 do 76:21. Zmiana ta spowodowało wyłącznie obniżenie prędkości obrotowej silnika. Prędkość konstrukcyjna lokomotywy pozostała bez zmian, gdyż ze względu na budowę podwyższenie prędkości maksymalnej ponad 125 km/h jest niemożliwe. Drugą poważną zmianą w EP07 jest wymiana starszych silników na nowsze serii LK535.


Gdzie ją można spotkać?

EU07 można spotkać w całej Polsce, gdzie tylko dochodzi trakcja elektryczna. Lokomotywa EU07 - 001 stoi w Chabówce jako nieczynny eksponat, EU07 - 002 została skasowana, EU07 - 003 i 004 pracują dalej na Śląsku. EU07 - 004 widziałem kiedyś nawet w Czeskim Cieszynie.


Dane techniczne:

  EU07 do 240 EU07 od 301 EP07
Producent Pafawag we Wrocławiu Zakłady Cegielskiego w Poznaniu Zakłady naprawcze
Układ osi Bo'Bo' Bo'Bo' Bo'Bo'
Długość całkowita 15915 mm 15915 mm 15915 mm
Największa szerokość 3038 mm 3038 mm 3038 mm
Największa wysokość 4343 mm 4343 mm 4343 mm
Rozstaw czopów skrętu 8550 mm 8550 mm 8550 mm
Rozstaw osi wózka 3050 mm 3050 mm 3050 mm
Rozstaw osi skrajnych lokomotywy 11600 mm 11600 mm 11600 mm
Masa służbowa lokomotywy 80000 kg 80000 kg 83400 kg
Nacisk zestawu kołowego na tor 20000 kG 20000 kG 20850 kG
Średnica kół 1250 mm 1250 mm 1250 mm
Typ silników trakcyjnych EE541B EE541B LK535
Moc godzinna 2080 kW 2080 kW 2080 kW
Moc ciągła 2000 kW 2000 kW 2000 kW
Przełożenie przekładni głównej 79:18 79:18 79:18
Prędkość konstrukcyjna 125 km/h 125 km/h 125 km/h





EP07 - 479 przybyła do Gdyni Gł. razem z pociągiem pośpiesznym "GRYF" z Olsztyna do Szczecina
(foto, skan : Grzegorz Mikosz)




EP07 - 372 Ex "Małopolska "kończy bieg
(foto, skan : Grzegorz Mikosz)