Opis ED72
W związku ze stworzeniem na
początku lat 90-tych nowej sieci szybki połączeń "InterRegio"
na PKP zaszła potrzeba zakupu odpowiedniej grupy nowych
jednostek. Dotychczasowe EN57 i EN71 obsługujące te pociągi
chociaż "ucywilizowane" dalej nie nadawały się do pełnienia
tej funkcji.
Z tego powodu w 1993 roku wrocławskich Pafawag rozpoczął
produkcję elektrycznych zespołów trakcyjnych typu ED72, które
po EN71 były kolejnym rozwinięciem EN57. Niestety zmiany w
nowym pojedzie polegały głównie na poprawieniu ogólnej
sylwetki zewnętrznej jak i wewnętrznej.
ED72 jest czterowagonowš jednostką. Pierwsze egzemplarze tej
serii posiadały takie same silniki jak EN57. Dopiero później
rozpoczęto stosować silniki wyższej mocy. ED72 posiada hamulce
nowego typu Westinghouse.
Z zewnatrz ED72 przypomina ostatniš wersję EN57, chociaż i tu
widać nowoci w postaci połówkowych pantografów ( póniej
zmienianych na normalne ). Wyższe numery ED72 posiadajš także
wywietlacze pikselowe na czołach wagonów, a ostatni z serii
ED72 - 021 również nowe drzwi odskokowo-przesuwne. Największą
zmiana zaszłą jednak w rodku zespołu. W wagonie rozrzšdczym,
w którym nie ma pompy hamulcowej urządzono przedział pierwszej
klasy z trzema rzędami wygodnych foteli lotniczych. I niestety
jest to jedyna część ED72, w której poziom wygody pasażerów
znacznie wzrósł. Pozostałe przedziały przypominajš te z EN57,
chociaż warto podkreślić nowe miękkie siedzenia i dosyć
schludne wnętrze. Niestety ED72 dalej bardziej przypomina EN71,
niż pojazdy służące do obsługi pociągów IR w zachodnich
krajach Europy.
Zespoły ED72 ze względu na takie same parametry jazdy mogą i są
łączone z EN57 i EN71. Często takie składy obsługują
polskie pociągi IR.
Gdzie ją można spotkać?
PRZYDZIAŁ |
ED72 |
Bydgoszcz | 001, 002, 003, 004, 005 |
Szczecin |
006, 015, 016 |
Białogard | 007, 017, 018 |
Kraków | 008, 009, 010, 011, 012, 013, 014 |
Poznań | 019, 020, 021 |
Dane techniczne:
ED72 | |
Lata produkcji | 1993 - 1997 |
Zestawienie wagonów | r + s + s + r |
Napięcie zasilania [V] | 3000 |
Szybkość maksymalna [km/h] | 110 |
Masa całkowita [t] | 180 |
Długość zespołu [m] | 86,89 |
Ilość miejsc siedzących | 237 |
Moc ciągła [kW] | 1216/1536 |
Moc godzinna [kW] | 1480/1864 |
Typ silnika trakcyjnego | LK450/LK470 |
Ilość silników trakcyjnych | 8 |
Typ hamulca | Westinghouse |
Producent | Pafawag |
Ilość wyprodukowanych sztuk | 21 |